article/header_images/d8cbee4c38e54b1a95cbfedb39d81e0f.jpgarticle/featured_images/a25838009f154d5da35686423fb6a431.jpg

ZKS’DE GERÇEKLEŞEN “KÜLTÜR TARİHİ SÖYLEŞİLERİ” PROGRAMINA, PROF. DR. OSMAN ERAVŞAR KONUK OLDU

16 Ocak 2022
youtube-icon

14 Ocak'ta ZKS’de gerçekleşen “Kültür Tarihi Söyleşileri” programına, Prof. Dr. Osman Eravşar konuk oldu. Prof. Dr. Haşim Şahin’in sunduğu programda; “Selçuklu Medeniyeti’nin Ayakta Kalan Tanıkları: Kervansaraylar” üzerine bir söyleşi gerçekleşti.

Prof. Dr. Osman Eravşar, Selçuklu medeniyetinin yoğunluk bakımından en önemli eser grubunu kervansarayların oluşturduğunu söyledi. "Kervansarayların ticari hayatın önemli bir parçası olduğunu biliyoruz. Selçuklular, Anadolu'nun kalkınmasının iki temel unsura bağlı olduğunu görüyorlar; bunlardan biri eğitim, diğeri de ekonomidir. Eğitim için medreseler inşa ediliyor. Ekonomi için de bir takım faaliyetler gerçekleştiriyorlar ve ticarete atılmanın gerektiğini fark ediyorlar. Bu çerçevede ticaretin yapıldığı yollar üzerinde ulaşımı kolaylaştıracak önlemler alıyorlar. Ticaret yollarının ıslah edilmesi, bu yolların güvenliğinin sağlanması, yolların üzerinde geçişleri kolaylaştıracak köprülerin inşa edilmesi gibi birçok imar faaliyetlerinde bulunuyorlar. Kervan yolunda tek bir yoldan bahsedilmiyor. Medeniyetten medeniyete aktarılan kültürel bir süreklilik var. Anadolu'nun coğrafi yapısı da yollar sunuyor. Peki bugün kervansaray yolları nerelerden öğreniliyor? Haritalar üzerinden, vakayinamelerden, tahrir defterlerinin yorumlanmasıyla birtakım yol bilgileri ediniyoruz. Yollar tespit edildikten sonra onların üzerindeki kervansaray ve köprüler tespit edilebiliyor."

Eravşar, kervansaray neden ortaya çıktı, Selçuklular bunu neden tercih etti? gibi sorulara şu şekilde cevap verdi. "İlk kervansarayın nerede ortaya çıktığına dair tartışmalar var. Bu yapılara Ortaçağ'da han veya ribat denildiğini biliyoruz. Yolların güvenliğini sağlamak amacıyla kervansarayların yanında kaleler ve benzeri yapılar da inşa ediliyor. Bunların da tespit edilmesi gerekiyor. Ribat konusunda Orta Asya'yı işaret edeceğiz. Kervanların çölde gece soğukta hareket ettiklerini görüyoruz. Çünkü çölde gündüz sıcağında hareket etmek zor. Ticaretlerin de bahar mevsiminde olduğu biliyoruz. Peki kervanlar geceleri çölde yollarını nasıl buluyor? Kara fenerleri bu noktada devreye giriyor. Bunların bir kısmının yol göstermek için yapıldığını bir kısmının zafer kulesi şeklinde inşa edildiğini bir kısmının da dini anlamda caminin mimarisi olarak yapıldığını biliyoruz. Anadolu'da kervansaraylar hem güvenliği sağlıyor hem de devletin otoritesinin oluşmasında etkili bir yapı haline geliyorlar. Bir anlamda devlet kendisini Anadolu'nun en ücra köşesinde bu yapılarla gösteriyor. Bu durum, kervansarayların  bir işlevinin devlet yapısı gibi kullanılmak olduğuna işaret ediyor. Bu işlevlerine de devlethane diyoruz."

Eravşar, kervansaray türlerinden bahsetti. "Kervansaraylar, Selçuklu döneminde en çok figürlü ve süslemeli yapılardır. Süslemelerde sınır yok, çok çeşitli burç tasvirleri var. Kervansaraylar kervanın konakladığı yere göre belli tipolojilere tabii tutularak inşa ediliyor. Kapalı tip kervansaraylar ve açık avludan oluşan kervansaraylar var. Bir de avlunun yapıya hakim olduğu plan tipine sahip kervansaraylar mevcut. Anadolu'da en yaygın olan kervansaray tipi de açık ve kapalı bölümden oluşanlardır. Kervansaray, bir kervanın ihtiyacı olan her şeyi karşılayabilecek dizilimlere sahiptir."

Kültür Tarihi Söyleşileri - Ocak - Prof. Dr. Osman Eravşar

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin